Esteu aquí

Manifest Psicòlegs

MANIFEST DELS PROFESSIONALS DE LA PSICOLOGIA, PEDAGOGIA I PSIQUIATRIA EN SUPORT DE L’ESCOLA CATALANA


 

Arran de les denúncies a mestres, investigats per un suposat delicte “d’incitació a l’odi” per haver  tractat a les aules l’actuació de les forces policials el passat 1 d'octubre,  els professionals sotasignants ens sentim en l’obligació  de manifestar el nostre rebuig al fet  que es persegueixi, per raons polítiques,  la tasca pedagògica dels professionals de l’educació.
Els que som especialistes en desenvolupament infantil i aprenentatge,  coneixem la necessitat de tractar les emocions. Per això defensem que, també a l’aula, es puguin escoltar i  acollir les vivències que aporten els infants.

Els  infants i joves no són aliens a la realitat: han vist les càrregues policials, s’han trobat amb desperfectes i trencadisses a l’escola, han vist  les imatges, han escoltat  els comentaris de pares i altres adults. En el món actual, tecnològic i de la informació, on hi ha un ampli accès a Internet, TV, xarxes socials... no es pot pretendre ocultar la realitat. Una funció important de l’escola i dels mestres és ajudar a entendre, debatre  i donar sentit al que passa al seu voltant, sense coaccions i per molt polèmic que resulti. Aquest és un dels pilars de la convivència i de la llibertat de pensament.

L’ocultació de la realitat, la negació i el fer veure que no passa res és el pitjor escenari per a un infant. Els que tractem trastorns  d’aprenentage, sabem que la repressió del pensament està fortament lligada a la inhibició de la curiositat i de les funcions bàsiques que sustenten les capacitats cognitives i  l’aprenentatge.
Actualment, l’escola catalana es troba en un moment de progrés i d’innovació pedagògica. Tenim els exemples de "l'Escola Nova XXI" o "Ara és demà". Si es persegueix els mestres se’ls està desautoritzant i  desmotivant en la seva tasca. Amb censura i persecució, el progrés en l’àmbit educatiu es pot paralitzar i patir una involució en perjudici de la qualitat de l’ensenyament.
 
És ben clar que la judicialització del treball dels mestres no respon al model educatiu del segle XXI. Ara, més que mai, es fa imprescindible recordar el que ens deia l'influent informe Delors (1996), de la UNESCO: "L'educació va molt més enllà del saber: si no aprenem també a fer, a ser, i a viure junts, l'aprenentatge és incomplet". 
Per tant, els mestres, tenen no només el dret, sinó l’obligació professional de parlar i dialogar a l’aula del què passa al món. 

 

Signar