COMUNICAT: Ai Weiwei, John Kiriakou i Jorge Glas s’uneixen a les preses i presos polítics catalans per denunciar a l’ONU la situació a les presons durant la pandèmia de la COVID-19

Se sumen a la petició, coordinada per l’Assemblea i feta per una trentena de preses i presos polítics de tot el món, entre els quals Julian Assange, a l’Alta Comissionada de les Nacions Unides pels drets humans Michelle Bachelet.

L’artista i activista xinès Ai Weiwei, conegut per les seves crítiques al govern xinès en matèria de drets humans; l’exagent de la CIA i investigador John Kiriakou, empresonat per destapar els programes de tortura de l’agència d’intel·ligència nord-americana; i l’exvicepresident d’Equador, Jorge Glas, víctima del lawfare del president Lenin Moreno en la seva pretensió d’esborrar el rastre de la coneguda com a Revolución Ciudadana, se sumen a la carta de denúncia que el passat 29 d’abril una trentena de preses i presos polítics, coordinats per l’Assemblea i liderats per les preses i presos polítics catalans, van enviar a l’Alta Comissionada de Drets Humans de l’ONU, l’expresidenta de Xile, Michelle Bachelet.

Entre els signants de la carta, que tenia l’objectiu de denunciar la situació a les presons durant la crisi del Coronavirus, també hi havia Julian Assange, el fundador de Wikileaks, i altres preses i presos polítics empresonats a l’Argentina, Colòmbia, Guatemala, Honduras, Rif i el Sàhara Occidental.

Aquest dilluns, Michelle Bachelet, tornava a insistir al seu compte de twitter que “les persones en centres de reclusió tenen més risc de contagi per la COVID-19, a causa de les dificultats per respectar la distància i de l’escassedat de cures mèdiques. Les persones detingudes arbitràriament o empresonades per exercir els seus drets han de ser alliberades sense tardança.”

Durant els darrers dies s’ha accentuat la situació d’alarma a moltes presons del món, especialment al continent llatinoamericà. Institucions i organitzacions internacionals com el Consell d’Europa, Amnistia Internacional o Human Rights Watch han recomanat la reducció de la població als centres penitenciaris a causa del seu alt risc davant la propagació de la malaltia.

L’Assemblea vol denunciar que l’Estat espanyol ignora reiteradament les recomanacions fetes per institucions i organismes internacionals, i considera que aquest fet és una nova prova de menyspreu als drets humans i als organismes internacionals que vetllen per al seu compliment.